NAGYSZOMBAT – HÚSVÉT VIGÍLIÁJA 2020.04.11.

NAGYSZOMBAT – HÚSVÉT VIGÍLIÁJA – 2020
 
NAGYSZOMBAT (latinul sabbatum sanctum) Jézus sírban pihenésének ideje, a liturgiában a húsvéti szent háromnap harmadik napja. Üdvtörténetileg e naphoz kötődik Jézus pokolra szállása is. Nagyszombatot hallva, olvasva két dologra kell gondolnunk: 1. nagyszombaton nincs liturgikus cselekménye az Egyháznak (aliturgikus nap); 2. Az a liturgia, amit nagyszombat este szoktunk végezni, tulajdonképpen nem nagyszombati liturgia, hanem Húsvét vigíliája, vagyis a húsvéti ünnep elővételezése (vigíliája).
Az evangéliumok szerint Jézus halálának évében az ószövetségi húsvét szombatra esett. Jézust az előző (készületi) napon feszítették keresztre s temették el, és a tanítványok a szombatot a törvény előírása szerint nyugalomban töltötték (vö. Lk 23,56). Jézus föltámadásának ideje vasárnap hajnal (a „Nap” kelte). A liturgiában az Egyház ősi hagyománya a történelmi eseményekre emlékezve a nagyszombatot böjtben és gyászban tölti. Nagypéntekhez hasonlóan nagyszombat is szentmise nélküli nap (aliturgikus nap), csöndes virrasztás a szent sírnál, ill. lelki készülődés a föltámadásra (húsvét vigíliája). A II. Vatikáni Zsinat liturgikus reformja szorgalmazza, hogy a húsvéti vigília nagyszombat este, sötétedés után, vagy húsvétvasárnap hajnalban kezdődjön.
         HÚSVÉT VIGÍLIÁJA (latinul vigilia paschalis) húsvét éjszakája, a húsvéti szent háromnap középpontja, a „vigíliák anyja”. Az ünneplés tárgya a világosság győzelme a sötétség, az élet győzelme a bűn és a halál fölött. Ez a győzelem a kereszten született, a kereszthalál és a föltámadás egymásba fonódik az ünneplésben, főként a keresztelés szertartásában (még akkor is, ha valamely templomban épp akkor nincs keresztelés). Az ősegyházban nagyszombat volt a keresztelés éjszakája, amikor a megkereszteltek meghalnak és életre támadnak Krisztussal, Krisztus által és Krisztusban. A keresztség e kegyelme minden nagyszombaton megújul minden megkereszteltben. Így a mai éjszaka visszaemlékezés saját keresztségünkre is…
Liturgiájának fő részei a II. Vatikáni Zsinat után: 1. a húsvéti tűz megáldása, 2. húsvéti örömhirdetés (Exsultet), 3. ószövetségi olvasmányok, 4. a szentmise kezdete, 5. keresztvíz-szentelés és keresztségi szertartás, 6. a szentmise folytatása, 7. szentséges körmenet (föltámadási körmenet).
Története: Nagyszombat szertartása a maga teljességében visszamutat a 4. századra. Már akkor szerepelt a szertartás 4 részének lényege: a fényünnepség, az olvasmányok, a keresztelés és a szentmise. A fényünnepségnél a fényköszöntő rítus az ókori lámpagyújtás ősi szertartásából fejlődött ki. A tűzszentelés a frank birodalomban már a 8. században szokás volt a pogány tavaszi tüzek ellensúlyozására, amit Róma a 12. században vett át. A húsvéti gyertya és dicséretének (laus cerei) ősi szertartását szintén a gall liturgia bővítette (a kereszt jelének, az évszámnak és az alfa és omega betűknek a bevésése, a tömjénszemek ráhelyezése stb.). Az olvasmányok minden vigília velejárói voltak kezdettől fogva. A keresztség szentségének kiszolgáltatása nagyszombat éjjelén is már az ősegyház gyakorlata volt. Az ünnepség koronája a szentmise volt. A 4. században az egész éjszakát kitöltötte a húsvét ünneplése, annyira, hogy vasárnap nem is volt külön istentisztelet. Ezután fokozatosan mind jobban szombat estére, majd délutánra, ill. délelőttre került át, s a végén a misét megelőző szertartásokat már a kora reggeli órákban tartották. A trienti misekönyv ezt a gyakorlatot vette át, miután (1566-ban) általánosságban megtiltott minden délutáni, esti és éjszakai misét. Így keletkezett az a furcsa helyzet (idősebbek emlékezhetnek rá), hogy a tűzszentelés, a gyertya meggyújtása, a fényünnepség világos nappal történt (melyen sokszor csak a pap és a kántor vett részt), amikor a nap fényessége töltötte be a templomot. A Lumen Christi (Krisztus Világossága), az Exsultet (Húsvéti örömének), a húsvéti alleluja éneklése, a harangszó zúgása mind megtörtént szombat reggel, annak ellenére, hogy a nagyböjt ideje csak nagyszombaton délben (!) ért véget. Mindezt a visszásságot a nagyhét megújított rendje szüntette meg. 1951-ben Róma megengedte, hogy a püspöki székhelyeken az éjjeli órákban lehessen megtartani, 1955-ben elrendelte, hogy mindenütt az éjszakai órákban ünnepeljék Urunk föltámadását. Ma előírás, hogy a vigília egész szertartását húsvétvasárnapra virradó éjszaka kell végezni úgy, hogy egyrészt nem kezdődhet az éj beállta előtt, másrészt be kell fejeződnie a vasárnap hajnala előtt. A vigília-mise a szertartásoktól elválasztva nem tartható meg. A pap az egész szertartást fehér miseruhában végzi, a segédkezők is fehér ruhát öltenek. A nagyszombaton részt vevő hívők számára elegendő számú gyertyáról kell gondoskodni. Nagyszombat jelenlegi szertartása az 1955. évi reform módosított formája, 1970-ben lépett életbe az új misekönyv kibocsátásával.
Húsvét vigíliájának szent jelei: A fény, amellyel Krisztus föltámadása bevilágítja ezt az éjszakát. A tűzszentelés szertartása, a húsvéti gyertyának és a hívek gyertyáinak meggyújtása, valamint a templom teljes kivilágítása jelzik Krisztus világosságának szétáradását. A szó, Isten igéje, amely az ószövetségi előképekben és az Újszövetség beteljesedésében adja elénk megváltásunk nagy művét. A víz, mely a Krisztus halálából és föltámadásából fakadó élet és kegyelem jele és a keresztség anyaga. A keresztség liturgiája és a keresztségi ígéret megújítása tudatosítani akarja, hogy Krisztussal együtt nekünk is meg kell halnunk a bűnnek, és vele együtt föltámadva Istennek kell élnünk. A kenyér és a bor az eukarisztikus ünneplésben anyaga és eszköze Krisztus halálának és föltámadásának, hiszen a szentmise a húsvéti misztérium szentségi megjelenítése. Az itt felsorolt négy jel egyúttal húsvét vigíliája egész ünneplésének menetét is meghatározza: 1) fényünnepség, 2) igeliturgia, 3) keresztségi liturgia, 4) az Eucharisztia liturgiája.
A fényünnepség (lucernarium) húsvét vigíliája ünnepélyes megkezdése. A templomban eloltanak minden fényt. A tűzszentelést a templomon kívül, ha ez nem lehetséges, a bejárat belső oldalánál végzik. A pap odavonul az asszisztenciával (segédkezőkkel, ministránsokkal), melynek egyik tagja a húsvéti gyertyát viszi. A tűzről, annak megáldása után, meggyújtják a húsvéti gyertyát. Ahol nincs lehetőség tűzgyújtásra, ott köszöntés és bevezető szavak után a húsvéti gyertya meggyújtásával kezdődik húsvét vigíliája szertartása. A szokásos jelek beírása és a tömjénszemek beillesztése a húsvéti gyertyába már nem kötelező, de végezhető. Az öt tömjénszem Jézus megdicsőült öt szent sebét jelképezi. A Lumen Christi (Krisztus világossága!) éneklése először a bevonulás kezdetén hangzik el, második alkalommal mindannyian meggyújtják gyertyájukat a húsvéti gyertyáról, végül az oltár előtt a harmadszori énekléskor a templom valamennyi fényforrása kigyullad. A húsvéti gyertyát a diakonus (szerpap) viszi (ha van), és ő énekli a Lumen Christi-t és az Exsultet-et. Az Exsultet éneklése alatt mindenki áll, kezében égő gyertyával.
Az igeliturgia: Húsvét vigíliája teljes igeliturgiája 7 ószövetségi olvasmányt, szentleckét és evangéliumot tartalmaz. A 7 ószövetségi olvasmány közül hármat föl kell olvasni. Nem hagyható el a Kiv 14, a választott nép Egyiptomból való kiszabadulása, amely a húsvét ószövetségi előképe. Az egyes olvasmányokat zsoltár vagy rövid csend, majd az egyes olvasmányok tipológiai értelmét és mondanivalóját kifejezésre juttató könyörgés követi. Az oltár gyertyáinak meggyújtása után a celebráns (miséző pap) ünnepélyesen intonálja a Gloriá-t (Dicsőség a magasságban Istennek!), s mielőtt a nép átvenné (folytatná), megszólal az orgona és a csengettyű, zúgnak a harangok. A könyörgést szentlecke, majd ünnepélyes alleluja követi. Homília lehet, hitvallás azonban nincs, mert pótolja a keresztségi ígéret megújítása.
A keresztségi liturgia: A pap a segédkezőkkel a keresztelőkúthoz megy. A keresztvíz megáldása előtt elhangzik a Mindenszentek litániája, majd a pap megkereszteli a keresztelendőket, ha vannak. A felnőtt keresztelendők a keresztség után mindjárt részesülnek a bérmálás szentségében is. A jelenlévők (kezükben égő gyertyával) megújítják keresztségi fogadalmukat, a pap szenteltvízzel meghinti őket, és az egyetemes könyörgésekkel fejeződik be a 3. rész. A megszentelt keresztvizet meg kell őrizni az egész húsvéti idő alatt, és ezt kell használni kereszteléseknél, hogy nagyobb hangsúlyt kapjon a keresztség szentségének a húsvéti misztériummal való kapcsolata.
Az Eucharisztia liturgiája: Az áldozati adományok előkészítésétől a szokott módon folytatódik a szentmise, mely – éjfél előtt is – húsvéti misének számít. Ha a misét közvetlenül követi a föltámadási körmenet, akkor külön nagy ostyát kell konszekrálni erre a célra, melyet a pap (vagy a diakónus) az áldozás után a szentségtartóba helyez. Az áldozás utáni könyörgés végeztével a pap azonnal kiteszi a Szentséget az oltárra és megtömjénezi. Ha nem következik azonnal a körmenet, akkor az elbocsátó formulában kettős alleluja szerepel.
 
HÚSVÉT (görögül és latinul pascha, a héber pészah szóból) a keresztény hit alapjának, Jézus Krisztus megváltó halálának és föltámadásának emlékünnepe (húsvéti misztérium). A magyar húsvét (a hús vétele) szó gazdag tartalma magában foglalja a hús fogyasztásához való visszatérést a 40 napos böjt után (húshagyó); ugyanakkor utal a föltámadásra, mellyel az Úr Krisztus a megtestesülés beteljesedéseként ismét fölvette a testet (húst), immár a megdicsőült emberi testét; végül utal a húsvéti, kiemelt jelentőségű szentáldozásra is („vegyétek... ez az én testem” – húsvéti szentáldozás). A húsvét az ószövetségi pászka ünnepéből nőtt ki, mely a zsidók számára az egyiptomi fogságból való szabadításnak és az utolsó estén elfogyasztott szent vacsorának, a széder-nek az ünnepe (ennek elbeszélését olvassuk ma éjszaka az egyik ószövetségi olvasmányban – kivonulás Egyiptomból – Kiv 12,14). Ennek az előképnek beteljesedése az Úr Jézus Krisztus átmenetele a halálból a föltámadott életre. Az utolsó vacsora előképe a széder (Lk 22,15): Jézus maga lett a mi Húsvéti Bárányunk (Isten Báránya – vö. 1Kor 5,7). Föltámadása, mennybemenetele és a Szentlélek elküldése a megváltás végső beteljesedése, melyet az időben Krisztus második eljövetele zár. A húsvét egyúttal a mi átmenetelünk is a bűn halálából a kegyelem isteni életére. Számunkra a végső beteljesedés a földi zarándoklásból az örök hazába való átmenetelünk lesz. A zsidó pászkától a keresztény húsvétig ívelő kapcsolat kezdőpontja az a történeti tény, hogy a Názáreti Jézust közvetlenül a zsidó húsvét előtt (mai időszámításunk szerint valószínű, hogy Kr. u. 30. IV. 7-én) Poncius Pilátus halálra ítélte, keresztre feszítették (nagypénteken), és vasárnap hajnalban föltámadván a halálból megmutatkozott tanítványainak. A keresztény húsvéti hit (Jézus kereszthalála utáni testi föltámadása) és a zsidó pászka épp Jézusban találkozik (vö. 1Kor 5,7). A keresztény húsvét hittartalmát a hitvallás így fejezi ki: „harmadnapon halottaiból föltámadott”. Jézus Krisztus nemcsak üdvösségszerző, hanem ő a föltámadott, a keresztény üdvösség és üdvösség-értelmezés mérvadó egyénisége. A húsvéti valóságba, Jézus föltámadásába vetett hit mindig az ember szabad elhatározásától függ. A húsvétban az is megmutatkozik, hogy mi Isten terve az emberrel: a halál hatalma alatt álló régi emberből új embert teremt az örök életre. Jézus Krisztus az ősmintája ennek az új embernek. „Mindenki, aki Krisztusban van, új teremtmény. A régi megszűnt, valami új valósult meg.” (2Kor 5). Végül a húsvétra épül a keresztények jövőbeli reménye, de az egész emberiség és a történelem is. Húsvét a Szentlélek elküldésével (pünkösd) együtt annak a reménynek a hordozója, hogy az emberi történelemnek nincs más célja, mint Isten országának eljötte és az üdvösség beteljesülése.
Néhány gondolat az ünnep történetéről: A húsvét az „ünnepek ünnepe” (sollemnitas sollemnitatum), a keresztények legnagyobb és legősibb ünnepe. Kezdetben a zsidókkal együtt Niszan hónap 14-15-én ünnepelték. A zsidók húsvétja mozgó ünnep volt, azaz a holdévet követő naptár miatt a hét bármely napjára eshetett. Ezt az őskeresztények is átvették, annak ellenére, hogy a polgári életben a napévet követő naptárt használták. A húsvét ősi dátuma tehát Jézus halálának időpontjához igazodott.
Néhány elmélkedő gondolat a vigília szertartás evangéliumához (Mt 28,1-10): Az evangélista – rendkívül körültekintően és precízen – megjelöli az időpontot, amikor a szemtanúk észlelik, hogy Jézus holtteste nincs a sírban: „Szombat elmúltával, a hét első napján pirkadatkor Mária Magdolna és a másik Mária elment, hogy megnézze a sírt.” A „szombat elmúltával” itt még azt jelenti, hogy szombat estéjéről van szó, amely majd a hét első napjára, vasárnapra virradt. Mivel a zsidók a napot naplementétől naplementéig számították, itt világosan vasárnap hajnalról van szó. Az asszonyoknak is be kellett tartaniuk az előírt és kötelező szombati nyugalmat, ami szombat este, a naplemente után szűnt meg. A sírhoz így csak vasárnap reggel lehetett a leghamarabb menni. Erre utal az evangélista ezen kijelentése: „a hét első napján”, vagyis vasárnap, és ez is: „pirkadatkor”, vagyis kora reggel.
Szent Máté így folytatja: „És íme, nagy földrengés támadt: Az Úr angyala leszállt az égből, odament, elhengerítette a követ, és ráült.” Annak a leírása, amit az ott lévők láttak, vagy érzékeltek, antropomorf (emberszerű), s mindez annak ellenére van így, hogy maga a jelenség a láthatatlan Isten és angyala „megjelenését” akarja érzékeltetni. Egy apró dologra felhívom a figyelmet: az angyal „odament, elhengerítette a követ, és ráült”. Ezek a kifejezések sokat mondóak. „Odament, elhengerítette” – ezért küldte az Úr angyalát, hogy odamenjen és elhengerítse; vagyis az angyal küldetésének a célja, hogy Isten parancsának eleget tegyen. Mindezt tehette azért, mert Istentől hatalmat kapott rá. Ez a kifejezés, „ráült”, első olvasásra szinte vagánynak hangzik: mint aki jól végezte dolgát, leült az általa elhengerített kőre. Ha belegondolunk, a szavak és gesztusok mögött azonban Isten ereje mutatkozik meg. Azt a nagy követ, miután Jézus holttestét eltemette a sírba, arimateai József gördítette a sír bejárata elé, mivel Jézus meghalt, és a holttestet József „átadta” az enyészetnek, mert a test a halál után erre rendeltetett. Az oda hengerített kő ezt a természetes bomlási folyamatot hívatott elfedni. Az Úr angyala pedig ezt az elzáró követ hengeríti el, s vele együtt mindazt a természetes folyamatot is „félre sepri”, amire emberileg számítani lehetne egy sír megnyitásakor… Az Úr angyalának hatalma volt arra, hogy a követ „birtokba vegye”, hogy rendelkezzen felette. Ezzel a tettével az angyal az Istentől, a küldőjétől kapott hatalmát mutatja meg: a természet rendje „megtörik”, „megszakad” Isten akarata szerint. Ezt jelzi az a tény is, hogy „nagy földrengés támadt”.
Megjegyzi az evangélista: „Az őrök reszketni kezdtek félelmükben, és szinte halálra váltak.” – Itt nem az emberi cselekvés váltja ki belőlük a félelmet és a reszketést, hanem az Úr angyalának jelenléte és tette. Ezt erősítik az evangélista szavai, aki így írja le az angyalt: „olyan volt a tekintete, mint a villám, a ruhája pedig fehér, mint a hó.” Isten jelenléte, megtapasztalható közelsége mindig félelmet vált ki az emberből; a teremtmény megtapasztalja a Teremtőt, az esetleges, gyenge, bukdácsoló lény a Természetfelettit, az élet Urát…
Az események sorrendjében ezután megszólal maga, az Úr angyala, ám érdekes, hogy nem a félelmükkel küzdő és reszkető őrökhöz fordul (mint ahogy talán várnánk), hanem az asszonyokhoz, akiknek említésével az egész elbeszélés kezdődik: „Ekkor megszólalt az angyal, és ezt mondta az asszonyoknak: Ne féljetek! Tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek.” Az angyal érzékeli az asszonyok félelmét is, amely jelenlétére, illetve a leírt események rendkívüli voltára is vonatkozik. Az Úr angyala bátorítással fordul a halott Jézust kereső asszonyokhoz, és megnyugtatja őket. Az angyal szavai sok mindent elárulnak: „Tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek.” Az angyal nem találgat, hiszen az isteni tudás birtokában, ennek magabiztos ismeretével jött, ő az Úr küldetésében jár. Ő tudja, hogy a megfeszített Jézus az, aki végig járta a keresztutat, akit megkínoztak, akit keresztre feszítettek, és aki meghalt a kereszten, és ő az, akit ide, ebbe a sírboltba temettek, és akinek a sírja elé ezt a nagy követ hengerítették… Az angyal által mondott öt szóban benne van Jézus egész halál-eseménye…
Az angyal ezt követően az asszonyok tudtára adja az események pontos részleteit: „Ő nincs itt, mert feltámadt, amint megígérte. Jöjjetek, nézzétek meg a helyet, ahol feküdt!” A kő el lett hengerítve a sír bejárata elől, így láthatóvá vált mind a sírhoz érkező asszonyok, mind pedig a sírt őrző őrök előtt mindaz, ami a sírban volt. Ez pedig nem más, minthogy A SÍR ÜRES. Az angyal megnyugtatja a halott Jézust kereső asszonyokat, hogy holtteste azért nincs itt, azért nem látják, nem találják a sírban, mert már nem halott Jézus teste, hanem – a természet rendjével szembe szállva – feltámadt a halálból. Az angyal szavai megerősítik Jézus korábban mondott prófétai szavait: „amit megígérte”. Majd oda hívja őket az üres sírhoz, hogy a saját szemükkel lássák, saját maguk meggyőződhessenek róla, hogy a sír üres: „Jöjjetek, nézzétek meg a helyet, ahol feküdt!”
Még nagyon sok mindent lehetne az evangéliumhoz fűzni magyarázat vagy értelmezés tekintetében, de így is rendkívül hosszú lett… Ezekkel a gondolatokkal kívánok plébániánk minden tagjának, valamint minden kedves olvasó Testvéremnek és családjának áldott, szent Húsvétot! Örömünk oka, hogy A SÍR ÜRES, MERT JÉZUS FELTÁMADT A HALÁLBÓL! ALLELUJA!
 
                                                             Szeretettel és imádsággal ölel mindenkit: Marics István :-)

2025. április 25.
Húsvét 2. vasárnapja
Ma van az Isteni Irgalmasság vasárnapja. Az Apostoli Penitenciária dekrétuma szerint teljes búcsú nyerhető ezen a napon, a szokásos feltételek mellett.
Bővebben
2025. április 25.
Templomunk liturgikus rendje
Hétfőn (április 28.) nem lesz szentmise templomunkban.
Bővebben
2025. április 25.
Olvasmány
„Adjatok hálát az Úrnak, mert jó, mivel irgalma örökké megmarad.” (Zsolt 117)
Bővebben